|
Post by honkey on Sept 6, 2011 0:45:54 GMT 2
Noniin. Paljon valitusta liigajohto on saanut kuulla toiminnastaan jo näin alkukaudesta. Haluammekin siis saada ihan oikeasti selville mikä on mennyt pieleen ja miten liigaa voisi kehittää. Toivomme, että tästä threadistä voisi tulla asiallinen (otetaan kaikki deMortesta mallia ) foorumi yhteisille ongelmillemme sen äänekkään vähemmistön (?) vastapainoksi, joka ircissä ja täälläkin huutelee. Kaikki turhat viestit siis poistetaan tästä threadistä surutta, jotta keskustelu säilyisi hedelmällisenä. Haluamme kuulla mitä olemme tehneet väärin ja mikä liigassa häxääjiä ärsyttää, ja yritämme parhaamme mukaan sekä vastata että ryhtyä toimenpiteisiin paremman liigan puolesta. t. honki&kepsu (+ruksu)
|
|
|
Post by Loukkari on Sept 6, 2011 14:18:04 GMT 2
Koska loukkarin vapaa-aikaa rajoittavat tärkeämmät aktiviteetit (Sali & irc), lienee parasta kirjoittaa foorumipostaukset töistä käsin:
Kaikean kaikkiaan uusi liigajohto on hoitanut tehtävänsä hienosti. Rukkasen luomien erinomaisten rakenteiden (sarjamuoto, draft jne) ja haxball-sarjan vanhojen perinteiden varaan on uusien johtohenkilöiden ollut toivon mukaan helpohkoa hypätä. Hieno alku tyypeiltä siis. Arvostan myös uuden sarjajohdon halua vuorovaikutukseen osallistujien kanssa vaikkei se aina niin kivaa ehkä olekaan.
Toisaalta, tietynlainen rohkeudenpuute tuntuisi vetäjiä vaivaavan. Tarkoitan tällä tietysti case Nuottia. Kaveri toimiin asemassaan kapteenina täysin liigan henkeä vastaan saamatta tästä mitään rangaistusta. On uskomatonta että monen Haxball-kauden veteraani Lampsi sysätään tällä tavalla harrastuksesta ulos ja il-janarina tunnettu Nuotti saa jatkaa toimintaansa. Haxball-sarjan kuuluisi ihan oikeasti olla kiva vapaa-ajan harraste eikä mikään hampaat irvessä vedetty kilpasarja (vai olenko minä sitten itsekin ihan väärässä sarjassa, ehkäpä...).
Olen itse jo uhannut boikotoida pelejä Nuotin joukkuetta vastaan. Ainoastaan lojaalisuuteni sarjajohtoa kohtaan estää minua toteuttamasta uhkaustani. Siitä huolimatta odottaisin Honkilta ja Kepsulta vähän munakkaampaa toimintaa.
P.s. kertokaa nyt ihmeessä jos olette eri mieltä kanssani ja hyvøksytte nuotin toiminnan. Silloin olen ihan oikeasti itse väärässä sarjassa.
|
|
|
Post by kundi on Sept 6, 2011 15:55:39 GMT 2
Jos joku rupeaa pakkopenkittämään pelaajiaan, niin armotonta raippaa vaan sellasille kapuille mun puolesta
|
|
|
Post by lampsi on Sept 6, 2011 16:34:15 GMT 2
Kumpikaan Kepes eikä Honkey, ei ole ollut asian tiimoilta yhteydessä minuun. Oletan siis, että toiminta on täysin ok.
Itse jatkan nutellan syömistä ja puistohöntsiä, sillä täksi kaudeksi en joukkuetta tule löytämään, koska kaikilla on jo tarpeeksi pelaajia.
|
|
|
Post by honkey on Sept 6, 2011 22:02:19 GMT 2
Hyvä, että keskustelu on lähtenyt käyntiin. Tähän keissiin tulee pitempi vastaus huomenissa kun on enemmän aikaa, nyt sanon vain sen, että olin kyllä Lampsiin yhteydessä heti kun tämä tapahtui, taitaa miehen muisti olla yhtä huono kuin viime kauden pelipäivinä... Sen voin kyllä myöntää heti tässä ja nyt, että ollaan vitkuteltu ja yritetty lakaista maton alle tätä juttua. Se on paha virhe koska selvästikin asia vielä roikkuu ilmassa. Pahoittelut siis siitä. Ei mekään toisaalta tästä liigan pyörittämisestä muuta hyödytä kuin, että saataisiin mahdollisimman kiva liiga mitä pelata. Siksi saattaa vähän mennä puhti kun porukka alkaa järkkäämään lynkkausjoukkoja, boikottia ja varjoliigaa ennen kuin itse on edes kuullut asiasta ;D
|
|
|
Post by deMorte on Sept 6, 2011 22:36:23 GMT 2
Oma näkemykseni Haxball-liigan ja liigajohdon toimintaan on hieman kaksinainen. Liigajohto tekee mielestäni parhaansa jo aiemmin määritetyissä kehyksissä. Se ovatko nämä kehykset kunnossa, on asia erikseen.
Alla olevassa tekstissä esitän omia näkemyksiäni faktoina ja perustelen omaa järkeilyäni näillä perusteettomilla faktoilla. Ulosantini voi olla myös hieman heikkoa Suomi-Hollanti -ottelun jälkimainingeissa. Toivon että kukaan ei ota alla esitettyjä argumentteja henkilökohtaisesti.
Kapteenit ovat nykyisessä järjestelmässä joukkueidensa yksinvaltaisia johtajia. Usein nämä johtajat ovat reiluja ja joviaaleja. Järjestelmä itsessään ei kuitenkaan estä näitä johtajia toimimasta muuten. Henkilökohtaisesti uskon, että kapteenit eivät välttämättä toimi em. periaatteita vastaan "pahuuttaan", vaan yleisestä linjasta poikkeavan asenteen takia.
Koska kapteeni kokoaa joukkueensa ja toimii sen johtajana, on mahdollista että koemme joukkueen tietyllä tapaa ilmentymänä kapteenista. On siis ymmärrettävää ettei kapteeni halua esittää joukkuetta, joka saattaa joidenkin silmissä edustaa häntä itseään, heikkona. Monille henkilöille voittaminen on tärkeintä. Näin ollen kapteeni haluaa joukkueensa voittavan jokaisen vastustajan, joista jokainen siis tällä logiikalla edustaa toista kapteenia. Kapteenin asenne Haxballiin pelinä voi olla siis se että jokainen peli lähdetään voittamaan. Uskoisin että monille pelaajille, minut mukaanlukien, Haxball on rentoa yhteenottoa tuttuja henkilöitä vastaan totisen kilpailun sijaan. Toisille Haxball on kilpailua, jossa on sosiaalinen aspekti ja toisille sosiaalista toimintaa, jossa on kilpailullinen aspekti. Nimimerkki aftonbladetyanar tiivisti tämän hyvin ylläolevassa kirjoituksessaan.
Uskoisin ongelmien johtuvan näiden kahden yllämainitun "voittamisen" ja "pelailun" kulttuurin kohtaamisesta. Voittava kapteeni haluaa sitoutuvia ja kovatasoisia, ts. voittavia, pelaajia, jotka eivät välttämättä osallistu pelailevan enemmistön sosiaaliseen toimintaan. Tämä pelaileva enemmistö kokee voittavan kapteenin sotivan yleistä linjaa vastaan ja toivoo tälle jotain rangaistusta.
Uskoisin mahdollisen epäluottamuksen liigajohtoa kohtaan johtuvan pääosin "nuotin" ja Lampsin tapauksesta. Henkilökohtaisesti en tunne tapauksen taustoja riittävän hyvin että uskaltaisin asiaa kommentoida mitenkään muuten kuin henkilökohtaiselta tasolta, joten tässä oma näkemykseni asiaan, kuten olen tilanteen ymmärtänyt. Uskon ongelman johtuvan siitä, että "nuotti" oli pakotettu ottamaan viidennen jäsenen, tässä tapauksessa Lampsin, joukkueeseensa. Jos itse olisin Lampsin paikalla B-miehenä ehkä hyväksynyt sen, ettei peliaikaa välttämättä paljonkaan tule, mutta ymmärrän kyllä myös sen että hän haluaa pelata.
Esitän nyt siis tämän tapauksen valossa liigajohdolle kysymyksen: Olisiko varauksessa pitänyt sallia joukkue henkilöille, joille sitä ei nyt sallittu? Koska en kyseisten henkiöiden taustaa tunne, en asiaa kommentoi. Toivon kuitenkin liigajohdon miettivän onko järkevämpää antaa joukkue mahdollisesti hölmösti käyttäytyvän pelaajan, joka voidaan syrjäyttää, haltuun kuin pakottaa peliaikaa haluavia henkilöitä "pakkovarauksina" joukkueisiin? Kaudella IV varauksissa oli lisäksi mielestäni jotain rajoituksia (3xA+1B/2A+2B?) ja olisi myös ehkä syytä miettiä pitäisikö tällaisia rajoituksia harkita. Kapteenien oikeuksien rajaamisen varaustilaisuuden ulkopuolella koen hieman ongelmallisena, varsinkin kun Haxballin lajikulttuurissa joukkue koetaan usein kapteeninsa näköiskuvaksi. Jos kapteenin valtuuksia rajataan, voidaanko joukkueita enää määritellä kapteeniensa kautta?
Saatoin hukata johtoajatukseni, kuten usein käy näin pitkien kirjoitusten kanssa, mutta uskoisin viimeisen kappaleen tiivistävän ajatukseni.
PS. Vaikka pidänkin imartelevana sitä että minua käytetään esimerkkinä asiallisesta kirjoittamisesta, uskon että Haxball-yhteisöstä löytyy huomattavasti parempia ja asiallisempia kirjoittajia.
|
|
|
Post by nick angell on Sept 6, 2011 22:59:58 GMT 2
PS. Vaikka pidänkin imartelevana sitä että minua käytetään esimerkkinä asiallisesta kirjoittamisesta, uskon että Haxball-yhteisöstä löytyy huomattavasti parempia ja asiallisempia kirjoittajia. esim. meikä ;D Case nuotti, pelaajasiirtojen salliminen, omien joukkueiden suosiminen (lähinnä Kepes), irc-kanavan rajoitetut opit... Ihan järkyttävää paskaa, kiitti mo
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Sept 7, 2011 1:02:25 GMT 2
Jeps, jos nyt lähetään purkamaan tota case-nuottia ja Lampsia.
Kuten deMorte sanoi:
Silti lähes jokaisella tuntuu olevan täysin selvä näkemys siitä, mitä tuossa kyseissä hax-huoneessa sanottiin ja tapahtui. Oma ja myös monen muun tulkinta oli, että nuotti ei suoraan ilmoittanut pelien päättyvän Lampsin osalta joukkueessa, vaan totesi sen mitä voi kenties odottaa viimeiseltä varaukselta ja B-mieheltä, eli todennäköisesti vähäistä peliaikaa tiedossa. Itsehän en siis tuossa huoneessa ollut, mutta olen puhunut nuotin ja Matroskan kanssa (joka oli paikalla), joka myös on vahvistanut että Lampsi ymmärsi viestin väärin. Toki nuotin sanomiset irkissä tilanteen jälkeen olivat harkitsemattomia ja tuomittavia, mutta väärinkäsityksestä koko homma lähti liikkeelle. Ymmärrän toki sen että on helppoa lähteä tuomitsemaan il-janaria tapauksesta, mutta ei sinne kapteeneiksi tosiaan ketä vaan valittu ja ilman yleisiä ohjeita tehtävän hoitamiseen kunnialla. Nuottia on nyt jälkeenpäin kehotettu laittamaan jäitä hattuun ja mielestäni anteeksipyyntö Lampsille olisi vielä paikallaan, että tapaus voidaan unohtaa hyvässä sovussa ja mennä eteenpäin, sillä uskon ja toivon ettei nuotti yrittänyt täysin boikotoida Lampsia joukkueesta.
Lampsi:
Ehdotin heti tapahtuneen jälkeen uuden joukkueen kokoamista, jonka vaikka sinä olisit voinut ottaa haltuusi. Tämä ei ole ilmeisesti vieläkään saanut kannatusta, mutta periaatteessa uuden joukkueen kokoaminen onnistuisi vieläkin. Tiedän montakin joukkuetta josta saisi pelaajan irrotettua, jotta uuteen tiimiin saataisiin se 4-5 pelaajaa. Edelleen sillä hyvällä joukkuepelillä pleijarit ovat täysin realistiset, vaikka "tähtipelaajia" ei joukkueessa olisikaan. Joten jos oikeasti on pelihaluja, niin tartuppa tähän.
deMorte:
Ei. Loput kapteeneiksi halunneet (greffi ja silvis) olivat kumpikin, enemmän tai vähemmän, kykenemättömiä tuohon toimeen aikaisemman kokemuksen perusteella. Yksinkertaisesti sitä riskiä ei voinut nyt ottaa, että jälleen yhdeltä tai jopa kahdelta joukkueelta jää joko pelejä pelaamatta, perseillään murskatappioita tai jätetään homma kesken kun sitä ei koetakaan enää mielekkääksi. Tämä johtaisi pelien nollaantumiseen ja jopa 4-5 pelaajan pelien päättymistä siihen. Etenkin jos siellä perseilijöiden joukossa on niitä, joita pelaaminen olisi oikeasti kiinnostanut, niin erittäin huono maku kaudesta ja koko toiminnasta olisi jäänyt.
Se "syyttävä sormi" osoittaa edelleen näihin vanhoihin, luotettavaksi osoittautuneihin pelaajiin, joita ei kovistakaan kyselyistä huolimatta saatu joko jatkamaan kapteeneina tai olemaan kapuja. Joten uskokaa, nykyiset kapteenit ovat nekin enemmän kuin kiven alta kaivettuja. Esim. Lahm (ei pahalla) ei olisi ollut kovinkaan korkealla varteenotettavien kapteenien listalla, jos niitä halukkaita olisi ylimääräisiä ollut. Ja sen takia, että itse en pahemmin ole Lahmiin törmännyt, mutta huhut kertoivat ihan luotettavaksi tyypiksi, joten puoliksi näiden huhujen ja puoliksi "toivotaan toivotaan" -taktiikalla mentiin tässä valinnassa.
Itse yritin viimeiseen saakka olla viiden pelaajan tiimejä vastaan, mutta kun niitä kapuja ei saanut niin minkäs teet. Nykyliigassa kun suurin osa porukasta on sen verran aktiivista, että neljän pelaajan tiimit riittää vallan mainiosti. Mutta tilannetta voidaan edelleen parantaa, kuten ylempänä kirjoitin. Jos Lampsi (miksei joku muukin) nyt ryhtyisi viimein kapteenin hommiin, niin muutamasta "pahimmasta" tiimistä saataisiin se yksi pois tähän ns. haastejoukkueeseen.
nick angell:
Näitä on jokaikisellä Haxball-liigan kaudella tehty. Jos se tosiaan on yhtä iso ongelma kuin case-nuotit ja muut, niin miksi sitä ei ole voinut ottaa esiin aikasemmilla rukkasen vetämillä kausilla? Tälle kaudelle olisi sitten voinut ottaa uuden säännön kehiin, että pelaajasiirrot ovat koko kauden aikana kiellettyjä. Mitään vastarintaa pelaajasiirtoja kohtaa ei ole aiemmin ollut, niin kauan kun ne täyttää tietyt ehdot, jotka on "Syksy 2011 - Siirtohuhut" -topicissa esitelty. Jälleen naurettavaa itkemistä kesken kauden ja heti ensimmäisen siirron tapahduttua, joten valittamista valittamisen ilosta sanon ma. ;D
Lisätietoa.
Ja tämähän ei edes tullut liigajohdon suunnalta tämä idea, mutta kieltämättä hyvä ratkaisu. Idean alullepanija voi ilmottautua jos haluaa.
moro ;D
|
|
|
Post by Loukkari on Sept 7, 2011 9:17:02 GMT 2
Ja tämähän ei edes tullut liigajohdon suunnalta tämä idea, mutta kieltämättä hyvä ratkaisu. Idean alullepanija voi ilmottautua jos haluaa. Kyllä se tuli liigajohdon suunnalta. Itse toki olin asiaa aktiivisesti edistämässä. Pointtina oli lopettaa "il-janarien" yms. loputon turha potkiminen kanavalta. Kummasti on muuten rauhoittanut menoa!
|
|
|
Post by kundi on Sept 7, 2011 12:29:17 GMT 2
Esim. Lahm (ei pahalla) ei olisi ollut kovinkaan korkealla varteenotettavien kapteenien listalla, jos niitä halukkaita olisi ylimääräisiä ollut. Ja sen takia, että itse en pahemmin ole Lahmiin törmännyt, mutta huhut kertoivat ihan luotettavaksi tyypiksi, joten puoliksi näiden huhujen ja puoliksi "toivotaan toivotaan" -taktiikalla mentiin tässä valinnassa. Olennaisin juttu taitaa olla se motivaatio. Jalattomien ollessa yleinen pilkan kohde ff2-piireissä on Lahmilla kyseisen porukan perustajana aika paljon kiinnostusta hoitaa hommansa hyvin ja menestyä liigassa. Näiden greffien kanssa homma on vähän päinvastainen, kavereilla on sormuksia kädet täynnä ja hardcore-status varmistettu, joten itse pelaaminen ei hirveästi kiinnosta. Kun liiga kehittyy pelillisesti ja il-janarien disauttaminen ei olekaan enää harrasteen pääsisältöä, niin eipä ole yllätys että itku yltyy. Ja tietysti samasta syystä vituttaa, kun irc-kanava muuttuu peelopallokentästä keskustelualueeksi.
|
|
|
Post by lampsi on Sept 7, 2011 13:42:39 GMT 2
Väärinymmärrys tai ei, niin tapauksessani nuotti vetosi peliesityksiini, joten halukkaat, mutta huonot pelaajat karsitaan pois. Sääli mielestäni. Ja tosiaan pahoittelut honkey. Muokkasin tota alkuperäistä viestiäni. Olit siis tosiaan asiantiimoilta heti samana päivänä yhteydessä muhun. Kepes. En tiedä missä sä oot mulle jutellut , mut B-miehenä en voi olla kapteenina. Nähtiinhän se kesälläkin, miten kävi kun yritin olla a-mies. Lopuksi vielä. Itselleni asia ei ole vakavaa. Kunhan sitten joskus taas pääsisin pelaamaan tähän liigaan. Mikäli foorumistejä tässä vielä pelaa. Pelkästään janareiden kanssa tämä ei innosta.
|
|
|
Post by silvennoinen on Sept 7, 2011 13:46:29 GMT 2
En vieläkään pysty käsittämään miksen voisi saada tätä "ylijäämä"pelaajista koostuvaa joukkuetta haltuuni. Olen kuitenkin joka ilta valmis pelaamaan klo 22.00:aan asti mitä kapteenilta odotetaan. Lisäksi typerät kirjoitttelut irc-kanavalla eivät liity millään tavalla kapteeniuteen. Lisäksi joukkueessani jokainen pelaaja saisi varmasti tasaisesti peliaikaa. Case Lampsi-nuotti on mennyt jo syrjimisen puolelle ja niin on mennyt myös minun täysin huomiotta jättämättäminen. Jos ei oteta huomioon kauden 2 poissaoloani olen ollut lähes aina yksi haxball-liigan aktiivisimmistä pelaajista, mutta ikinä en ole liigassa kentälle asti päässyt. Peliaikani on nykyisessä(kin) joukkueessa olematonta ja tälläinen "turha pyöriminen" ottaisi ketä tahansa aktiivista pelaajaa kalloon. Kunnioittaen Silvi's
|
|
|
Post by kolkka on Sept 7, 2011 13:49:20 GMT 2
silviksen bandwagonissa!
|
|
♫
IL-janari
|
Post by ♫ on Sept 7, 2011 14:01:14 GMT 2
deMorte on oikeilla jäljillä, vaikka tuo ylianalysointi hieman naurattaakin. Mun huumorintaju kyllä riittää hulinapossen häröilyihin, älyttömiin foorumiviesteihin ja tähän jo edelliseltä kaudelta tuttuun haistatteluun ;D. Olisinhan mä nyt jo ajat sitten lähtenyt jos mulla vähääkään kiinnostaisi mitä mieltä silvikset ja ossipandat on yhtään mistään. Mutta heti kun joku homo-nuotti vastaa vittuiluun, niin sitä huumorintajua ei vastapuolelta enää löydykkään (Loukkari huom). Liiga on avattu ja janarit/ff2 ratio on jo lähes yksi. IRC-kanava on kuitenkin edelleen saman ydinporukan valtaama keskustelukenttä, sillä lähes kaikki janarit tulevat tuonne pääkanavalle vain pelijärjestelyiden ja höntsälinkkien vuoksi. Joten miten helvetissä joillakin voi edelleen vituttaa uusien pelaajien mukaantulo, varsinkin kun kyse on aktiivisista, liigan tasoa nostavista pelaajista? Liigajohto on ennen kauden alkua suorittanut massivisen värväysprosessin, johon olen myös itse osallistunut. Hyvä tässä sit on Kepesillä ja honkeyllä tulokkaille selitellä, että miksi tänne ylipäänsä ketään kutsutaan, kun jo heti ovella käsketään suksia vittuun. Asennevamma täällä on ongelma, ei niinkään liigajohto. Osalla ei selvästikkään kiinnosta pelata ja silti pitää koko ajan valittaa jostakin. Pelejä ei jakseta järjestää ja sit itketään kun tulee luovutusvoitot. Uhhuhuu
|
|
|
Post by A.Tuntija on Sept 7, 2011 14:01:45 GMT 2
Ehkä Silvikselle tosiaan voisi antaa mahdollisuuden ylijäämäjoukkueen kapteenina. Mutta tosiaan sillä ehdolla, että homma hoidetaan kunnialla loppuun asti. Se on sitten eri asia, kuinka moni ylijäämäpelaajista suostuu pelaamaan ko. joukkueessa Mutta jos halukkaita löytyy joukkueellisen verran, niin ehdottomasti tämän kannalla Saadaan peliaikaa kaikille nykyistä enemmän.
|
|